Le Deal du moment : -45%
WHIRLPOOL OWFC3C26X – Lave-vaisselle pose libre ...
Voir le deal
339 €

Aller en bas
Olivier GERBAUD
Olivier GERBAUD
Orchid expert
Nb messages : 6013
Localisation : Allevard (38)
Inscription : 07/06/2006

Ophrys tenthredinifera à l'Est Empty Ophrys tenthredinifera à l'Est

Jeu 3 Avr 2014 - 21:30
Suite aux présentations récentes de Doug et de Daniel Prunier, je souhaite, pour ceux qui peuvent être intéressés par ce sujet, en rajouter.
Il se trouve que sur le "petit forum" auquel je participe, le sujet (il est de saison) a aussi été abordé.
J'en ai profité pour soumettre quelques photos d'un taxon que j'avais assimilé à O. leochroma (déjà dans mon CR de Rhodes, mais j'ai par la suite modifié mon avis, comme on doit pouvoir le constater sur ce site; puis, mea culpa, dans une réponse sur la présentation de Daniel. J'avoue mon erreur: O. leochroma a normalement, et Doug ne s'est pas planté, la base de la cavité stigmatique foncée!!!).
J'ai donc envoyer 4 photos (dont les deux ci-dessous, de ce taxon sur le forum évoqué plus haut):

Ophrys tenthredinifera à l'Est Ten_0010

Ophrys tenthredinifera à l'Est Ten_0210

Voici la réponse (j'avais déjà évoqué une telle réponse dans L'Orchidophile relativement à un article paru dans le Berichte ou le JEO; article de Paulus me semble-t-il, qui ne trouvait qu'un seul pollinisateur de l'Algarve à la Crète pour l'ensemble de ces taxons...):

""""" Dear Olivier,

I agree with Zissis, but 01/04/2013 is rather late, also for a late year.
No korae (smaller flowers - you can see it, basal field too orange)
no leochroma (basalfield too bright, lips too folded).

Best wishes,
                     Helmut. (Helmut Presser)

Am 02.04.2014 23:58, schrieb Zissis Antonopoulos:
Dear Olivier, your photos show Op tenthredinifera subsp tenthredinifera. I really cannot see clear diferrences to the rest taxa from tenthredinifera sl, for example dictynnae has no morphologic differences (only pollinator difference), korae, leochroma difficult to say easily which is which in the field. For me only ulyssea is a clearcut taxon, so in our new worj with Spyros I kept only ulyssea as a separate species from Ophrys tenthredinifera. So, you are right when you see blur issues in Ophrys book and Ophrys site!
Wishes
Z

On Thu, Apr 3, 2014 at 12:46 AM, Olivier Gerbaud wrote:
Dear friends,

I'm a little sorry, but your opinion on tenthredinifera s.l. are very vague !
(I recognize that group to west Europe. But for Greece it's – more and more – hard !)

For example, the beautiful Zissis’s book, as the fantastic James’s site, are not so clear for that subject ...
Too old at time? It's possible.
Some photos of  Rhodes for a stable taxon (01/04/2013)
What name to you? (and why?).

thank you,
and friendships (not critical, just wanted to share)

Wishes to all,

Olivier """""

Avec aussi cette autre intervention de Zissis, ce matin aussi:

""""
On Thu, Apr 3, 2014 at 10:48 AM, Zissis Antonopoulos wrote:
Well, now better, yesterday it was too late and I had to sleep. Dear Olivier, in the book I had to follow someone and I choose to follow Belgian school, since my mentor to orchids was Jamessou many years ago (we got in contact at 2006 through his website). I am sure that even Jamessou does not agree to all new "species" in the genus Ophrys but he is modest and choose to be a follower. After I ve seen some early tenthrediniferas in Kos at February 2010, I agreed with Paulus and Monika that the most common early tenthrediniferas in the Aegean are the same as the rest Europe. I see constant differences only at ulyssea, which is separated by means of pollinator, phenology and has a different distribution, flowering time.

Wishes
Z
""""

On m'avais demandé de relayer certains sujets de ce forum, alors c'est bien l'occasion.
(Il y a eu aussi récemment une discussion captivante sur tous les Ophrys du groupe d'O. mammosa, en particulier à Chypre).

Amicalement,

Olivier
Revenir en haut
Permission de ce forum:
Vous pouvez répondre aux sujets dans ce forum